Macro-level horror in “Tread Upon the Brittle Shell” by Rhoads Brazos / Horror de nivel macro en “Tread Upon the Brittle Shell” de Rhoads Brazos

“Tread Upon the Brittle Shell” by Rhoads Brazos is a great little adventure story that flips the horror element from the usual micro-level tension to macro—super macro. After reading a couple of the other pieces in The Best Horror of the Year, Vol. 7, edited by Ellen Datlow, I stumbled on to this one primarily because a quick scan told me it was set in the Outback and I looked forward to moving into a realm where I knew little about the rules and reference points for horror.

We meet a speleologist, Charlie, who’s disconcerted by strange surface terrains, though quite at home with exploring the depths of caverns. She meets a geophysicist who is exploring a here-to-fore unknown cavern Charlie discovered deep in the Outback after following the geophysicist’s directions.

This is a story about the dark of the abyss, literally, and ultimately figuratively. Charlie is a believable protagonist as is the geophysist Dr. Fosberg. And totally in keeping with the general stereotype of scientists, neither offers up much in terms of their emotional make up. While we have hints that Dr. Fosberg is hunting for more than rocks, Charlie explores the cavern to its ultimate reaches with the careful analytical approach of one who likes to keep things neat and on the surface.

Yeah, on the surface. The notions of what is on the surface and what is hidden is at play throughout this short story. The actions of the characters do not waken some sentient menace, but a geophysical doom that makes human fears laughable. The timing of the exploration seems a bit incredible, as does the characters’ resignation in the end, but it’s a good read.

This tale is like a splash of cold water on one’s face after being immersed in the overheated bile of human emotions and violence that energizes a lot of horror. Brazos’ story reminds readers that horror is many times defined by a sense of perspective and scale, and this one takes a big gamble that pays off.

Espanol“Tread Upon the Brittle Shell” de Rhoads Brazos es un cuento de aventura muy interesante que cambia el elemento de horror de su usual nivel de tensión micro a uno súper macro. Después de leer un par de obras en The Best Horror of the Year, Vol. 7, editado por Ellen Datlow, leí ésta más que todo porque una mirada rápida me informó que se desarrolla en el Outback, el interior remoto de Australia. Me interesó adentrarme en un mundo en el que no conozco las reglas o los puntos de referencias para el horror.

Conocemos a Charlie, una espeleóloga desconcertada por terrenos superficiales extraños, aunque se siente en casa explorando las profundidades de las cavernas. Ella se encuentra a un geofísico que está explorando una caverna hasta ahora desconocida que Charlie descubrió en el remoto Outback siguiendo las indicaciones del geofísico.

Esta historia es sobre la oscuridad del abismo, literalmente, y en realidad, figurativamente también. Charlie es una protagonista verosímil, así como el Dr. Fosberg, el geofísico. Manteniendo el estereotipo de los scientíficos, ninguno de los dos ofrece mucho en lo que respecta a las emociones. Mientras hay indicios que el Dr. Fosberg está buscando algo más que rocas, Charlie explora su caverna hasta lo más profundo en la manera cuidadosamente analítica de alguien que le gusta mantener todo ordenado y superficial.

Sí, superficial. Las nociones de lo superficial y lo escondido están en juego durante todo el cuento. Las acciones de los personajes no despiertan ningún sentimiento de amenaza consciente, sino un evento geofísico fatal de tal magnitud que hace que todo miedo humano sea risible. El momento de la exploración es tan oportuno que parece algo increíble, así como la resignación final de los personajes, pero es una lectura interesante.

Este cuento es como un baldado de agua fría en la cara después de haber estado sumergido en la bilis sobrecalentada de emociones y violencia humanas que le da energía a la mayor parte del horror. La historia de Brazos le recuerda al lector que el horror es muchas veces definido por un sentido de perspectiva y escala, y ésta toma grandes riesgos que dan resultados.

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